Klachtenprocedure
Niet tevreden over de behandeling of hulpverlener?
Tijdens de behandeling of begeleiding kan er iets mis gaan. Indien je naar je eigen oordeel onzorgvuldig of verkeerd bent behandeld/begeleid, kun je een klacht indienen. Het is belangrijk dat je eerst zelf probeert om de klacht samen met je zorgverlener te bespreken en op te lossen. Het is ook mogelijk hierbij de vertrouwenspersoon van de NFG in te schakelen. Als het niet lukt de klacht op te lossen, kun je een klacht indienen.
Stap 1: Bespreek (zo mogelijk) eerst uw klacht met de zorgverlener.
Omdat veel klachten gaan over communicatie en bejegening, lossen veel klachten hier al op.
Leidt dit niet tot een bevredigende oplossing? Ga dan naar Stap 2
Stap 2: U heeft geen oplossing kunnen vinden. Dan meldt u uw klacht bij de contactpersoon klachtafhandeling van de NFG.
Zijn gegevens zijn:
Dhr. Theo Splinter
tel: 06-46160403
vertrouwenspersoon@de-nfg.nl
De contactpersoon klacht-behandeling helpt u de klacht te verhelderen en ondersteunt u – op basis van een helder stappenplan – en onderzoekt de opties om tot een vergelijk te komen tussen u en uw zorgverlener. Daartoe zijn verschillende mogelijkheden.
Mogelijk betekent dit opnieuw contact met de zorgverlener.
Het kan ook betekenen dat de klacht wordt doorgezet naar een van de onafhankelijke klachten-functionarissen (Stap 3)
Stap 3: U wilt gebruik maken van een onafhankelijke klachten-functionaris?
De contactpersoon klacht-behandeling zorgt samen met u voor een heldere klacht-formulering en geeft deze informatie - in een beveiligde omgeving - door aan de onafhankelijke klachten-functionaris. Doel van deze stap is het vinden van een mogelijk vergelijk, volgens een goedgekeurde klachtenprocedure Meestal lukt dit.
Lukt dit niet dan kunt u de klacht inbrengen bij de onafhankelijke Geschillencommissie
Stap 4: U wilt uw klacht door de Geschillencommissie laten behandelen?
Als de klachtenprocedure (moet altijd eerst) geen bevredigende oplossing heeft opgeleverd, kunt u bij de onafhankelijke Geschillencommissie Complementaire zorg - waar de zorgverlener (verplicht) bij is aangesloten - een Geschil indienen.
De Geschillencommissie kijkt of de klacht ontvankelijk is; laat ruimte voor een schikking en doet waar gewenst een bindende uitspraak.
Een eventuele stap daarna naar de rechter leidt tot toetsing van het werk van de Geschillencommissie. Geen nieuw proces.